Titel:
Betydningen af partikelfiltre for luftkvalitet og sundhedseffekter
Abstract:
Konsekvenserne for emission, luftkvalitet, befolkningseksponering og sundhedseffekter af montering af partikelfiltre med en effektivitet på 80% på alle tunge dieselkøretøjer i Danmark er vurderet ud fra eksisterende data. De sundhedsmæssige vurderinger er baseret på en metode opstillet af WHO, som tager udgangspunkt i PM10 i bybaggrunden. Beregningerne, der er behæftet med meget stor usikkerhed, viser at forureningen med PM10 kun reduceres lidt (skønsmæssigt omkring 2%) i byernes baggrund. At reduktionen er så beskeden skyldes at en meget stor del af denne forurening er regional, d.v.s fra hele Europa, samt at dieselpartikler hovedsageligt er ultrafine med meget lav masse. De sundhedsmæssige gevinster bliver derfor tilsyneladende beskedne, idet beregningerne med WHO’s metode kun resulterer i en reduktion på 22 for tidligere dødsfald, som kunne spares ved montering af filtre. Imidlertid mistænkes de ultrafine partikler i dieselemission for at være ansvarlige for en væsentlig del af de partikelrelaterede helbredseffekter, og de ultrafine partikler reduceres med omkring 1/3 ved montering af filtre.
Forfatter:
Steen Solvang Jensen 1, ssj@dmu.dk
Ole Hertel 1, oh@dmu.dk
Ruwim Berkowicz 1, rb@dmu.dk
Peter Wåhlin 1, pew@dmu.dk
Finn Palmgren 1, fpj@dmu.dk
Ole Raaschou-Nielsen 2, ole@cancer.dk
Steffen Loft 3, steffen.loft@farmakol.ku.dk
1 Danmarks Miljøundersøgelser (DMU), Afdelingen for Atmosfærisk Miljø
2 Kræftens Bekæmpelse
3 Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet
Danske Keywords:
Partikler, filtre, luftforurening, eksponering, sundhed, tung trafik.
Engelske Keywords:
Particles, particulate traps, human exposure, health effects, air pollution, traffic.
År:
2001
Link: Hent paperet som PDF-fil |