Titel:
Beregning af lugtudsendelsen fra flymotorer i Københavns Lufthavn

Abstract:
Miljøstyrelsen har i en rammegodkendelse af støj og luftforurening fra afvikling af flytrafik i Københavns Lufthavn (Kastrup, 30 april 1997) pålagt lufthavnsselskabet senest den 31. december 2003 at have gennemført en undersøgelse af omfanget af lugtgener fra uforbrændt brændstof i lufthavnens omgivelser. Dette indlæg dokumenterer den del af undersøgelsen, der beregner lugtudsendelsen fra flyene i Københavns Lufthavn som den varierer i tid og sted på lufthavnens område.

Indledningsvist opsamles lugtmålinger for et jetfly af typen MD80 (motorbelastning: taxifart og start) og for en typisk hjælpemotor (APU). Lugten kvantificeres ud fra lugtpanelundersøgelser og behandling af måledata. Herefter beregnes lugten for de faktiske flytype/motorkombinationer ved at vægte deres brændstofforbrug pr. motorbelastning (som de beskrives i ICAO’s og CORINAIR’s emissionsdatabaser) med brændstofforbruget for den målte motor. Flytype/motorkombinationerne findes i et udtræk fra en international database.

Flyaktivitetsdata fra lufthavnen (seks udvalgte dage) omfatter flytype, registreringsnummer, standplads, off/on block tid, tidspunkt for start/landing og baneanvendelse. Disse data digitaliseres ved brug af et GIS-kort og supplerende oplysninger om præferencerulleveje. Den samlede lugtopgørelse beregnes ved at forbinde værdierne for lugtudsendelsen pr. flytype/motorbelastning med de digitaliserede flydata.

Lugtbidraget fra taxifart og start udgør hhv. næsten to tredjedele og over en tredjedel af den samlede opgjorte lugt i lufthavnen for de seks udvalgte dage. Lugten fra APU motorer er kun marginal. Lugtberegninger bør gøres separat for turbopropfly på basis af virkelige målinger, da lugtbidraget fra denne gruppe af fly kan vise sig at være betragtelig for taxikørsel. Den samlede lugtopgørelse skal bruges videre i spredningsmodelberegninger til at undersøge lugtgenerne i lufthavnens omgivelser.

Forfatter:
Morten Winther, Danmarks Miljøundersøgelser Uffe Kousgaard, Danmarks Miljøundersøgelser Arne Oxbøl, DK-teknik

Danske Keywords:
Lugtgener, flymotorer, hjælpemotorer, start, landing, taxikørsel

Engelske Keywords:
Odour nuisance, aircraft engines, APUs, take off, landing, taxiing

År:
2003

Link: Hent paperet som PDF-fil