Titel
Drivmidler baseret på vedvarende energi
Abstract
Konflikten mellem klimamålene og væksten i transporten
medfører at stort behov for effektivisering af
transportsektoren. I praksis sker der imidlertid meget få
fremskridt trods mange forventninger om realisering af de store
potentialer.
Alternative drivmidler kan være et middel til at mindske denne
konflikt. Forudsætningen for at de kan blive et effektivt middel
til CO2-reduktion er imidlertid at de er baseret på vedvarende
energi, eller som et minimum at de udnyttes meget effektivt. For
de VE-baserede drivmidler er det imidlertid også vigtigt at
disse udnyttes effektivt, ikke mindst fordi denne effektivitet
bestemmer ressourceforbruget til drivmiddel-fremstillingen (især
arealforbruget).
I dette papir belyses perspektiverne ved at benytte el og brint
som energibærer for vedvarende energi til anvendelse i
transportsektoren. Der sammenlignes med forskellige andre
muligheder for VE-baserede drivmidler (især biobrændstoffer).
Endvidere analyseres de energi- og miljømæssige konsekvenser af
el- og brintdrift, såfremt fremstillingen af disse baseres på
fossile brændsler via det offentlige elnet. Analysen sker for
biler der i udgangspunktet er ens, bortset fra de forskellige
drivsystemer.
Papiret er begrænset til at se på tekniske forbedringer af de
enkelte tansportmidler, mens det ikke dækker mulighederne for
mere effektive transportsystemer (f.eks. skift til kollektiv
trafik, bedre udnyttelse af transportmidler og styring af
trafikstrømme). De tekniske forbedringer kan - i grove træk -
overføres mellem de enkelte typer af transportmidler, og derfor
vil mere effektive transportsystemer yderligere forøge
potentialerne for at reducere energiforbrug og emissioner.
Forfattere
Kaj Jørgensen, Institut for Bygninger
og Energi, Danmarks Tekniske Universitet
Lars Henrik Nielsen, Systemanalyseafdelingen, Forskningscenter
Risø
Session
Trafik, energi og emmisioner
År
1997