Titel
Simulering af miljøkonsekvenser ved togkørsel
Abstract
Miljøspørgsmålet får større og større vægt i den
trafikpolitiske debat, og jernbanen spiller en fremtrædende
rolle når det gælder miljømæssigt mere bæredygtig transport.
Men også togenes energiforbrug og luftforurening pr
transporteret enhed kan nedbringes. Det kan ske bl.a. ved at
påvirke den måde togene kører på.
Imidlertid har der hidtil ikke eksisteret generelle værktøjer,
der har kunnet belyse konsekvenserne af ændrede køremønstre,
infrastruktur og materielanvendelse. Derfor har Banestyrelsen og
DSB udviklet et simuleringsværktøj, der gør det muligt at
beregne energiforbrug og luftforurening fra tog i forskellige
driftssituationer.
Værktøjet er udviklet som støtteværktøj for ingeniører og
øvrige relevante fagfolk.
Første udgave af værktøjet er nu stort set færdigudviklet,
dog mangler endnu en afsluttende verifikation af beregningernes
rigtighed.
Med værktøjet er det muligt at simulere miljøeffekten ved
ændringer af materielanvendelse, infrastruktur, køreplaner,
standsemønstre og kørestrategier.
Værktøjet planlægges efterfølgende udbygget med relevante
litra (togtyper) der anvendes ved togtransport i Danmark, og vil
blive anvendt i forbindelse med større projekter, til
undervisningsformål samt til at beregne generelle sammenhænge
mellem energiforbrug/emissioner og togstørrelse, trækkraft,
køreplan mv.
Forfatter
Miljøchef Ulrik Winge, Banestyrelsen
Keywords - dansk
Tog, jernbane, energiforbrug, luftemissioner,
simuleringsmodel
Session
Trafik, energi og emissioner
År
1997
Konferencerapport
Side 617