Titel
Transportvirksomheders relationer
Abstract
I forkningsprogrammet PROTEUS på Handelshøjskolen i
København er der gennemført en analyse af
transportvirksomheders relationer til kundevirksomheder og til
andre transportvirksomheder. Konklusionen er, at
transportvirksomheder danner et virvar af relationer til andre
virksomheder. Nogle af relationerne er båret af magt og dominans
over underleverandører, andre af samarbejde og partnerskab.
Speciel er relationen til de mange selvkørende vognmænd, der
på den ene side anvendes af de andre virksomheder ved
spidsbelastninger og på den anden side kan sikre et
indtjeningsgrundlag for de andre. Samtidig er de en udskældt
gruppe, fordi de ikke lever op til krav og bestemmelser mht.
hastighed og sikkerhed. En fremtidig strategi for udviklingen af
den danske transportsektor må nødvendigvis basere sig på denne
viden om sektorens virksomheder og deres indbyrdes relationer.
Forfatter
Lektor Lise Drewes Nielsen, Institut for Logistik og
Transport, Handelshøjskolen i København.
Keywords - dansk
transportbranchen, transportvirksomheder, interorganisatoriske
relationer, leverandørrelationer, kunderelationer
Keywords - engelsk
Transportindustry, transportcompanies, interorganizationel
relations, supplier relations, customer relations
Session
Godstransport
År
1997
Konferencerapport
Side 247