Titel
Et ekspertsystem til etablering af krydsdata
Abstract
Dette foredrag præsenterer en metode, som kan anvendes
til at opstille det nødvendige datagrundlag for en
rutevalgsmodel, der tager hensyn til forsinkelser i kryds.
Desuden beskrives det, hvorledes kryds kan repræsenteres på en
hensigtsmæssig måde i en rutevalgsmodel. Krydsforsinkelser kan
udgøre en væsentlig del af rejsetiden i byområder og har
derfor betydning for trafikanternes rutevalg. Det er derfor
ønskeligt at kunne medtage krydsforsinkelserne i beregningen af
rejsetiden i rutevalgsmodellen. For at kunne medtage
krydsforsinkelserne er det naturligvis nødvendigt at have en
rutevalgsmodel, der kan modellere trafikafviklingen i kryds (Se
Fredriksen & Simonsen 1996 og Nielsen et al. 1997 a & b),
men derudover forudsætter den praktiske anvendelse, at der
etableres et datagrundlag for de anvendte
krydsforsinkelsesmodeller. Eftersom det nødvendige datagrundlag
bliver meget omfattende ved modellering af større vejnet bliver
arbejdsbyrden med at tilføre modellen disse oplysninger meget
stor, medmindre inddateringsprocessen helt eller delvis
automatiseres. Artiklen præsenterer en fremgangsmåde der på
basis af de fleste trafikmodellers beskrivelse af vejnet er i
stand til at give et rimeligt estimat for data om vejknudepunkter
og svingbevægelser. For at kunne gøre dette er der opbygget en
række regler i et 'ekspertsystem', der ud fra strækningers
attributdata og geometri (linieføring) kan klassificere
vejknudepunkter i en række grupper og opstille datagrundlaget
for forsinkelsesmodellerne. Det drejer sig om prioriterede F- og
T-kryds, signalregulerede kryds og kilestrækninger. Systemet er
implementeret i forbindelse med GIS-pakken Arc/Info suppleret med
et C-program og er testet på et trafiknet for
Hovedstadsområdet. Afprøvningen viste at metoden er i stand
til, med en rimelig nøjagtighed, at frembringe det ønskede
datagrundlag. Alt-i-alt var systemet i stand til drastisk at
reducere arbejdsindsatsen ved opbygning af det nødvendige
datagrundlag for at kunne håndtere vejknudepunkter i
trafikmodeller. Selvom det opbyggede vejnet ikke var perfekt, gav
det et langt bedre grundlag for trafikmodeller end hvis der af
ressourcemæssige årsager ses bort fra forsinkelser i vejkryds
og andre knudepunkter.
Forfattere
Otto Anker Nielsen, DTU, Rasmus Dyhr Fredriksen,
Tetraplan Aps og Nikolaj Simonsen DTU.
Keywords-dansk
Trafikmodeller, GIS og krydsmodeller.
Keywords-engelsk
Trafficmodelling, GIS and intersection delay models.
Session
Trafikmodeller
År
1997