Titel
SUE-rutevalgsmodel med krydsmodellering
Abstract
Forsinkelser i vejkryds bidrager
betragteligt til rejsetider og har derfor betydning for
rutevalget på vejnettet i byområder. Dette gælder især i
områder med kapacitetsproblemer, men også i mindre belastede
byområder. Imidlertid er svingbevægelser svære at håndtere i
trafikmodeller fordi de enkelte svingbevægelser påvirker
hinanden og omkostningsfunktionerne derved blive asymmetriske.
Artiklen beskriver en ny model for rutevalg og netudlægning, der
er udviklet på IFP. Modellen inkluderer forsinkelser i vejkryds
i løsningsalgoritmen for stokastisk bruger equilibrium modellen
(SUE). SUE har en række fordele, idet den kan håndtere delvist
overlappende ruter på en konsistent måde (i modsætning til
andre stokastiske rutevalgsmodeller). Samtidig med, at den tager
hensyn til eventuelle kapacitetsproblemer. Derudover kan IFP's
model også beskrive forskelle i trafikanters præferencer,
f.eks. en kort rute versus en lang rute. Dette er af stor
betydning, når trafikanters ruter skal beskrives i et byområde,
og derved for konsekvensberegninger på strækningsniveau af
forskellige planforslag. Krydsmodellen håndterer både
geometriske forsinkelser (deceleration, sving og acceleration),
og forsinkelser forårsaget af andre svingbevægelser (vigepligt
samt venten i signalregulerede kryds). Den består af separate
delmodeller for signalregulerede kryds og prioriterede kryds,
ligesom der er opbygget en separat delmodel for rundkørsler.
Hvis forsinkelserne i signalregulerede kryds overstiger én
grønperiode benyttes en speciel modeltype. Krydsmodellen er
testet på et trafiknet for Hovedstadsområdet, hvor den
sammenlignes med en tilsvarende model uden krydsmodellering. For
at muliggøre de praktiske afprøvninger af modellen blev der
opbygget et GIS-baseret ekspertsystem til krydsklassificering og
en metode til at opbygge trafiknettopologien i modellen.
Forfattere
Otto Anker Nielsen, DTU, Rasmus Dyhr Fredriksen,
Tetraplan Aps og Nikolaj Simonsen DTU.
Keywords-dansk
Trafikmodeller, rutevalgsmodeller og krydsmodeller.
Keywords-engelsk
Trafficmodelling, assignmentmodels and intersection
delay models.
Session
Trafikmodeller
År
1997