Titel
Trafikmodelberegninger for tunnelen under Københavns havn
Abstract
Havnetunnelprojektet er et eksempel på en tidlig
GIS-baseret analyse, der planlægningsmæssigt ligger mellem de
traditionelle indledende overslag og de efterfølgende mere
grundige beregninger. Arbejdet blev lagt an på eksisterende
modeller: Ørestadstrafikmodellen suppleret med IFP's
rutevalgsmodeller (11 & 12). Men derudover blev der benyttet
en 'minimum-maksimum' modelstrategi til at afdække, hvilke
trafikkomponenter, det var relevant at undersøge nærmere,
f.eks. nygenereret trafik. Ligeledes blev der givet anbefalinger
om arealanvendelse (herunder udbygning af Holmen og
Refshaleøen), lastbiltrafik, detaljerede rutevalg,
trafiksanering af Kbh.'s centrum, turfordeling og
transportmiddelvalg. Mange alternativer blev undersøgt, hvoraf
nogle klart kunne afvises. Arbejdet blev afsluttet med en række
anbefalinger til en eventuel efterfølgende mere detaljeret
udredning om projektet. Nogle af disse anbefalinger var
overraskende selv for erfarne trafikplanlæggere (inkl.
undertegnede). Modelarbejdet må derfor i høj grad siges at have
haft sin berettigelse.
Forfattere
Otto Anker Nielsen, Forskningsadjunkt, Ph.D., Thomas
Israelsen, Forskningsassistent, civ.ing. og Erik Rude Nielsen,
Forskningsassistent, civ.ing. Institut for Planlægning, DTU
Keywords dansk
Trafikmodeller, havnetunnnel, København
Keywords engelsk
Transport models, harbour tunnel, Copenhagen
Session
Trafikmodeller
År
1997