Titel

Fodgængeres trafiksikkerhed

Abstract
I perioden 1986-95 faldt antallet af dræbte og tilskadekomne fodgængere med 26% i Danmark. Men siden 1981 og op til 1993-95 steg risikoen for at gå én kilometer i vejtrafikken med ca. 23%. Dette skyldes, at danskerne går færre og færre kilometer. Alligevel er gang en forholdsvis sikker transportform. Faktisk er en gangtur mere sikker end en cykeltur eller en tur i personbil - ifølge den officielle statistik.

Ældre fodgængere har en væsentlig højere risiko for at blive dræbt eller kvæstet i trafikken end yngre til fods. Det er også langt farligere at bevæge sig til fods i mørke end i dagslys, især i landområder. Da 20% af de dræbte fodgængere er spirituspåvirket, må fulde fodgængere ligeledes være en højrisikogruppe. Væsentlige indsatsområder overfor dødsuheld med fodgængere er derfor ældre fodgængere, mørkeuheld og fulde fodgængere. Omkring 75% af fodgængeruheldene sker, når fodgængeren krydser vejen. Den største udfordring er at reducere risikoen ved krydsning af vejen.

I paperet præsenteres en liste over sikkerhedseffekter for fodgængere af en række foranstaltninger. Listen er baseret på litteraturstudier og analyser af danske fodgængeruheld, og indeholder blandt andet effekter af fodgængerfelter, midterheller og rundkørsler.

Forfatter
Civilingeniør Søren Underlien Jensen, Vejdirektoratet, Trafiksikkerhed og Miljø

Keywords - dansk
Uheld, uheldsfrekvens, Danmark, udvikling, udformning, anlæg, fodgænger, sikkerhed, gang

Keywords - engelsk
Accident, accident rate, development, Denmark, layout, pedestrian, safety, walking

Session
Trafiksikkerhed

År
1997

Hent paper som PDF-dokument