Titel:
Abstract:
Formålet med projektet er bl.a. at besvare spørgsmålet om man
kan ændre transportens omfang og sammensætning vha. økonomiske
midler som fx afgifter. Hvordan reagerer transportefterspørgerne
på ændringer i prisen på transport? Kan man ad afgiftsvejen
ændre transportens omfang eller sammensætning på
transportmåder og dermed nå et lavere energiforbrug? Metoden
til besvarelse af disse spørgsmål er økonometrisk: Vha.
estimationer med tidsserier på makroniveau forsøges det at
vurdere transportefterspørgernes (in casu industrien i Danmark)
følsomhed overfor priserne på transport.
Generelt peger estimationerne på, at der ser ud til at være en
følsomhed i transportefterspørgslen overfor priserne på
transport generelt, og at der er en hvis substitution mellem tog
og bil, men kun i ringe grad mellem skib og de øvrige
transportmåder. Resultaterne må betragtes som meget foreløbige
og usikre. Eksempel på anvendelse af resultaterne for den
langsigtede effekt på fremstillingserhvervet af en afgift, der
fordyrer biltransporten med 10%. Der fås et fald i den samlede
transportefterspørgsel på ca. 6% og dertil en omfordeling bort
fra biltransport, således at den samlede effekt bliver en
stigning for tog på ca. 5% og et fald for bil på ca. 9%, mens
ændringen for skib er tæt på 0%.
Forfatter:
Thomas C. Jensen, Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut,
København
Keywords-dansk:
transportefterspørgsel, prisfølsomhed, gods, økonometri,
estimation, transportmiddelvalg
Keywords-engelsk:
transport, demand, price sensitivity, freight, econometric,
estimation, mode choice
Session:
Godstransport
År:
1994
Konferenceropport:
Bind 2, side 363