Titel:
Abstract:
Den samlede støjemission fra en personbil stammer primært fra
henholdsvis motorstøjen og dæk-vejbane støjen. Motorstøjen er
dominerende ved lav fart og dæk-vejbane støjen er dominerende
ved høj fart. I indlægget gives der med baggrund i nye
forskningsresultater en vurdering af hvordan støjemmisionen vil
udvikle sig de kommende 15-20 år. Kravene til det enkelte
køretøjs støjemission er via EU krav løbende blevet skærpet
gennemen årrække. Med baggrund i et Nordisk ekspert seminar, er
vurderingen at dette, at støjniveauet falder med 1-2 dB(A) i
byområder, men at der ikke vil ske nogen mærkbare reduktioner
på hovedveje med høj fart. Forklaringen ligger bl.a. i de
metoder, der anvendes til at teste nye køretøjer, primært kun
registrerer motorstøjen.
På området dæk-vejbane støj er der i de senere år
gennemført en række Nordiske forskningsprojekter, hvor
forskellige vejbelægningers støjmæssige egenskaber er blevet
undersøgt. Resultaterne indikerer at nye belægninger af
drænasfalt har et støjreducerende potentiale på 3-4 dB(A), som
dog reduceres i løbet af belægningernes levetid. Resultaterne
kan ligeledes anvendes til at opstille en oversigt over
sammenhængen mellem forskellige belægningstyper og deres
støjudsendelse.
Forfatter:
Hans Bendtsen, seniorforsker Forskningssektionen, Afdelingen for
Trafiksikkerhed og Miljø, Vejdirektoratet. Niels Juelsgade 13
1020 København K Tel 33 41 31 50, fax 33 93 07 12. E-mail
HBE@VD.DK
Keywords -dansk
Støj, fremtid, emissioner, køretøjer, vejbelægninger
Keywords - engelsk
Noise, future, emissions, vehicles, road surfaces
Session:
Trafik og emissioner
År:
1995
Konferencerapport
Bind 2, side 317