Titel:

Fremtidens støj fra vejtrafik -køretøjer og vejbelægninger

Abstract:
Den samlede støjemission fra en personbil stammer primært fra henholdsvis motorstøjen og dæk-vejbane støjen. Motorstøjen er dominerende ved lav fart og dæk-vejbane støjen er dominerende ved høj fart. I indlægget gives der med baggrund i nye forskningsresultater en vurdering af hvordan støjemmisionen vil udvikle sig de kommende 15-20 år. Kravene til det enkelte køretøjs støjemission er via EU krav løbende blevet skærpet gennemen årrække. Med baggrund i et Nordisk ekspert seminar, er vurderingen at dette, at støjniveauet falder med 1-2 dB(A) i byområder, men at der ikke vil ske nogen mærkbare reduktioner på hovedveje med høj fart. Forklaringen ligger bl.a. i de metoder, der anvendes til at teste nye køretøjer, primært kun registrerer motorstøjen.
På området dæk-vejbane støj er der i de senere år gennemført en række Nordiske forskningsprojekter, hvor forskellige vejbelægningers støjmæssige egenskaber er blevet undersøgt. Resultaterne indikerer at nye belægninger af drænasfalt har et støjreducerende potentiale på 3-4 dB(A), som dog reduceres i løbet af belægningernes levetid. Resultaterne kan ligeledes anvendes til at opstille en oversigt over sammenhængen mellem forskellige belægningstyper og deres støjudsendelse.

Forfatter:
Hans Bendtsen, seniorforsker Forskningssektionen, Afdelingen for Trafiksikkerhed og Miljø, Vejdirektoratet. Niels Juelsgade 13 1020 København K Tel 33 41 31 50, fax 33 93 07 12. E-mail HBE@VD.DK

Keywords -dansk
Støj, fremtid, emissioner, køretøjer, vejbelægninger

Keywords - engelsk
Noise, future, emissions, vehicles, road surfaces

Session:
Trafik og emissioner

År:
1995

Konferencerapport
Bind 2, side 317

Hent paper som PDF-dokument