Titel:
Abstract:
Mange signalanlæg i Danmark, specielt de samordnede
signalanlæg, er trafikteknisk set optimeret til en anden anden
trafiksituation, end den nu gældende. Der kan være sket
trafikomlægninger pga. ændringer i vejnettet, det generelle
trafikmønster kan være ændret pga. ændringer i arbejdstiden,
eller der kan være etableret butikscentre eller anden
virksomheder, der kan ændre på rejsemønstret og
trafikmængderne i vejnettet. Med tiden vil der derfor ske en
"forældelse" af signalprogrammerne.
Med et pc-program til optimering af samordnede signalanlæg (TRANSYT) er det muligt at beregne det signalprogram, der minimerer en række effekter som fx antal stop, forsinkelse, benzinforbrug og køretøjernes emissioner.
Der er foretaget en serie beregninger for 8 samordnede signalanlæg i Hørsholm. Resultaterne viser, at det er muligt at reducere bilernes ventetid og emissioner i de signalregulerede kryds med ca. 20%, svarende til ca. 10% på netniveau.
Omregnes denne effekt til landsplan, skønnes besparelsespotentialet ved optimering af signalsamordninger at udgøre ca. 2.400 mio. liter benzin, hvortil kommer sparet forurening fra køretøjerne på HC: 63.000 ton, CO: 575.000 ton, NOx: 107.000 ton.
Forfatter:
Civ.ing. Steen Lauritzen, Vejdirektoratet
Keywords (DK):
Signalanlæg, signal, optimering, emission
Keywords (UK):
Traffic signal, optimisation, co-ordination, emission
Session:
Trafikinformatik og signaler
År:
1995
Konferencerapport
Bind 1, side 219