Titel:
Abstract:
Paperet identificerer, på baggrund af en stor relationsanalyse
af produktions- og transportvirksomheder i Trekantområdet
gennemført i forbindelse med PROTEUS-forskningsprogrammet
(omtalt i et andet paper), forskellige typer af transportører
defineret ved deres relationer til og gensidige koordinering med
transportkøbere. På den baggrund fokuserer paperet på
spørgsmål som; hvad er den enkelte transportørs særlige
kompetencer, og hvordan udvikles disse kompetencer, når
transportøren er stærkt koordineret og/eller integreret med
enkelte aftagervirksomheder?
Teoretisk tages der udgangspunkt i et kompetenceperspektiv. Kompetencer indgår i dag som en del af transportvirksomhedernes selvforståelse og ledelsesmæssige fokusering. Begrebet har både et virksomhedsinternt perspektiv, hvor det er virksomhedens måde at koordinere medarbejdernes forskellige færdigheder samt integrere forskellige værktøjer og metoder (teknologier), og et eksternt perspektiv, hvor kompetencer er virksomhedens evne til at få adgang til nye markeder, evne til at opfylde kundernes behov samt evne til at adskille sig væsentligt fra konkurrenterne. På den baggrund ses virksomhedens kompetencer altså at være aggregeringen af funktionelt specifikke færdigheder omkring hvilke, virksomheden har behov for at identificere og forme sig selv.
Forfatter:
Henrik Sornn-Friese, Institut for Logistik og Transport,
Handelshøjskolen i København
Keywords - dansk:
Kompetencer, strategisk ledelse, kvalitativ metode,
transportvirksomhedstypologi
Keywords - english:
Competencies, strategic management, methods in qualitative
research, a typology for different transport companies
Session:
Godstransport¨
År:
1996
Konferencerapport
Bind 2, side 867