Titel:
Abstract:
Undersøgelsen var et dansk-tysk udredningsarbejde om
mulighederne for en genåbning af jernbanetrafik på strækningen
Tønder-Niebüll baseret på et regionalt person- og
godstransportunderlag. Projektet var støttet af EUs
Interreg program. Regelmæssig personbefordring på strækningen
ophørte i 1967, og godsbanetrafikken blev indstillet i 1977.
Projektet tog udgangspunkt i en kortlægning af trafikkens
udvikling i regionen omkring Tønder-Niebüll, samt en
undersøgelse af godstrafikken relateret til de større
virksomheder i Sydvestjylland og det vestlige Slesvig-Holsten.
I Danmark blev der rettet henvendelse til alle industri- og handelsvirksomheder med mere end 100 medarbejdere samt øvrige relevante virksomheder. I Kreis Nordfriesland og Kreis Dithmarschen blev alle industri- og handelsvirksomheder med mere end 50 medarbejdere kontaktet. I alt blev 49 virksomheder kontaktet med henblik på at indsamle oplysninger om varetransporten til og fra regionen. Grænsependlingen blev belyst på grundlag af oplysninger fra skatteforvaltningen i de 5 berørte kommuner i Danmark. I samarbejde med DSB og DB AG blev der udarbejdet et overslag over de nødvendige investeringer forbundet med en genåbning af Tønder-Niebüll banen.
I dette paper præsenteres resultaterne af undersøgelsen.
Forfatter:
Afdelingsleder, cand.scient.oecon Carsten Vædele Madsen,
Institut for Transportstudier, Padborg.
Keywords - dansk:
Jernbanetransport, infrastruktur, regionaludvikling,
grænseoverskridende transport, interviewundersøgelse,
godstransport, grænsependling.
Keywords - engelsk:
Rail transport, infrastructure, regional development, crossborder
traffic, questionnaire survey, freight transport, crossborder
commuting.
Session:
Jernbaner
År:
1996
Konferencerapport:
Supplementsbind