Titel:
Abstract:
Området omkring Rådhuset, Hovedbanegården og Rutebilstationen
er et flaskehalsområde for trafikken på tværs af den sydlige
del af City. Trafikken presses her sammen på nogle få korte
strækninger: Park Alle, Banegårdspladsen, Sønder Alle og
Banegårdsgade/ Ny Banegårdsgade. Igennem disse gader passerer
der ialt næsten 30.000 køretøjer på et hverdagsdøgn. Heraf
er 2.600 busser og rutebiler.
Med henblik på at tilvejebringe et godt beslutningsgrundlag for, hvordan den kollektive trafik, bybus- og rutebiltrafik, fremover skal tilrettelægges og afvikles i området omkring Rådhuset, Århus Hovedbanegård og Århus Rutebilstation, har en arbejdsgruppe med teknikere fra Århus Sporveje, Århus Amts Trafikafdeling, DSB, Århus Rutebilstation, Stadsarkitektens kontor og Vejkontoret analyseret, hvorledes bybus- og rutebiltrafikken afvikles aktuelt.
Arbejdsgruppen har bl.a. brugt analysens resultater til at vurdere en model, hvor Rutebilstationen nedlægges og erstattes af et "Superstoppested" på selve Banegårdspladsen kombineret med depotarealer i nærheden.
Nøgletal dels for de eksisterende forhold og dels for denne teoretiske model præsenteres i dette paper.
Forfatter:
Jørgen Bunde, Århus kommune
Keywords- dansk:
Bybus- og rutebiltrafik, Århus City, analyse, model,
superstoppested, nøgletal
Keywords- engelsk:
Public transport, Århus City, analize, model, superstop,
keynumbers
Session:
Kollektiv trafik
År:
1996
konferencerapport
Bind 2, side 645