Titel:
Abstract:
Målet med undersøgelsen har været at belyse den
sikkehedsmæssige effekt af at anlægge cykelfelter i
signalregulerede kryds og undersøge risikoen for eneuheld i
forbindelse med udskridning på cykelfelter i kryds. I
før/efter-uheldsundersøgelsen indgår 47 kryds, hvor der er
anlagt 4 typer af cykelfelter. I alt indgår 248
politiregistrerede uheld i før/efter-uheldsundersøgelsen.
Resultaterne viser, at anlæg af cykelfelter medfører en
væsentlig forbedring af cyklisternes sikkerhed. Antallet af
cykeluheld, der er sket i krydset med mindst én cyklist, der med
sit kørselsmønster kunne benytte et cykelfelt i efterperioden,
er faldet signifikant med ca. 36%, mens antallet af alvorlige
skader er faldet signifikant med ca. 57%. Samlet er der for alle
uheld opnået en reduktion på ca. 28% i antallet af
personskader. Risikoen for eneuheld i forbindelse med udskridning
på cykelfelter i kryds er belyst ved at gennemlæse 738
uheldstekster. Anlæg af cykelfelter øger tilsyneladende ikke
antallet af eneuheld, hvor motorcykler, knallerter og cykler
vælter som følge af udskridning på cykelfeltet.
Forfatter:
Søren Underlien Jensen, Vejdirektoratet, Trafiksikkerhed &
Miljø
Keywords - dansk:
cykel, cykelfelter, signalregulerede kryds, før/efter studier,
trafiksikkerhed, evaluering.
Keywords - engelsk:
bicycle, bicycle crossings, signalized intersections,
before/after studies, traffic safety, evaluation.
Session:
Trafiksikkerhed
År:
1996
Konferencerapport
Bind 2, side 743