Titel:
Abstract:
I perioden 1992-94 gennemførte Vejdirektoratet en undersøgelse
af den trafiksikkerhedsmæssige effekt af cykelbaner på
strækninger mellem kryds i byområder,
"Trafiksikkerhedseffekten af cykelbaner på strækninger
mellem kryds i byområder". Her viste det sig at
etableringen af cykelbaner medførte et fald i antallet af
cykeluheld på 35 %. Som opfølgning på denne undersøgelse er
cykelbaners sikkerhedsmæssige effekt i kryds studeret ved hjælp
af en før/efter undersøgelse af uheld med personskade. Krydsene
er placeret på de samme 37 strækninger, som er brugt i
strækningsundersøgelsen. Der indgår i alt 251 kryds, hvoraf 34
er signalregulerede og 217 vigepligtsregulerede. Af de 217
vigepligtsregulerede kryds er 205 små T-kryds.
I undersøgelsen bruges personskadeuheld til at vurdere
uheldsrisikoen ved forskellige udformninger af kryds i før- og
efterperioden. De observerede efteruheldstal sammenlignes med de
forventede efteruheldstal. De forventede efteruheldstal er
beregnet udfra de observerede føruheldstal og korrigeret for den
generelle uheldsudvikling. Den generelle uheldsudvikling er
beregnet ud fra 268 kontrolkryds, hvor der ikke er anlagt
cykelbane. Kontrolkrydsene er valgt således, at de ligner
cykelbanekrydsene mest muligt.
Det kan konkluderes, at anlæg af cykelbaner ikke altid
automatisk vil føre til en samlet reduktion af cykeluheld på
vejstrækninger inkl. kryds. I nogle tilfælde kan der forekomme
signifikante cykeluheldsstigninger i vejkrydsene af en sådan
størrelse at den samlede effekt af at anlægge cykelbane
udebliver eller i visse tilfælde bliver negativ. Det skyldes
især et stigende antal cykeluheld i mindre vigepligtsregulerede
T-kryds.
Forfattere:
Karina Vestergaard Andersen og Erling Dan Nielsen,
Vejdirektoratet
Keywords - dansk:
Cykel, cykelbaner, vigepligt- og signalregulerede kryds,
før/efter studier, evaluering.
Keywords- engelsk:
Bicycle, cycle lane, give way and traffic light controlled
junction, before/after studies, evaluation.
Session:
Trafiksikkerhed
År:
1996
Konferencerapport
Bind 2, side 749