Titel:
Abstract:
At gøre godstransport mere miljøvenlig er en udfordrende
opgave. Transportpolitikken er traditionelt orienteret mod at
øge infrastrukturkapaciteten, hvilket er et mål meget langt fra
det miljømæssige mål relateret til transportpolitik: Mindre
lokal og global forurening. Integrationsbegrebet beskriver
relationen mellem miljøpolitik og transportpolitik. Artiklen er
baseret på resultater fra et nyligt færdiggjort internationalt
projekt med deltagere fra Schweitz, Italien, Tyskland, Holland,
England og Danmark. Disse lande såvel som EU er blevet
analyseret i projektet. Formålet med den danske rapport er at
beskrive og analysere integrationen udfra et nationalt
perspektiv. Første del af artiklen giver en kort status af
integrationen af miljødimensionen i godstransportpolitik i
Danmark og kommer med forklaringer og beskriver faktorer som kan
øge forståelsen af den aktuelle situation og mulighederne for
forbedringer. Anden del af artiklen beskriver de generelle
konklusioner og anbefalinger, som de fremgår af den
internationale slutrapport.
Forfatt(ere):
Povl Skov, Institut for Statskundskab, Københavns
Universitet Uffe Jacobsen, Handelshøjskolen i København
Key words- dansk:
Dansk godstransportpolitik, europæisk godstransportpolitik,
miljø, integration af miljø, integration,
Øresundsforbindelsen, vejbenyttelsesafgiften, policy analyse,
danske og europæiske anbefalinger
Keywords - engelsk:
Danish Freight transport policy, European freight transport
policy, Environment, Environmental incorporation, Incorporation,
The Øresund Connection, The vignette tax, Policy Analysis,
Danish and European recommandations
Session:
1.linie 20 august 1996: Strategisk trafikplanlægning
År:
1996
Konferencerapport
Bind 2, side 479