Titel:
Abstract:
Dette paper er en introduktion til, hvordan sociale dilemma
paradigmet kan anvendes på persontransportområdet. Konflikten
mellem individuel og kollektiv nyttemaximering er i fokus. Fra
politisk side arbejdes der med en omfordeling fra privatbilisme
til mere kollektiv transport, cykel og gang. Denne omfordeling
begrundes bl.a. i den større miljøforurening, der er fra
privatbilisme i forhold til alternativerne.
Sociale dilemma paradigmet tilbyder en forklaring på, hvorfor individet oftest vælger den fra samfundets side ikke-ønskede transportadfærd (f.eks. privatbilisme). Strukturen i sociale dilemmaer generelt og på persontransportområdet specielt præsenteres. Individerne kan påvirkes til at vælge en mere samfundsønskelig adfærd (samarbejde) f.eks. ved indførelse af økonomisk regulering (afgifter og subsidier) og psykologisk regulering (information). Eksemplet vedr. det sociale dilemma ved valg af transportmiddel bliver behandlet yderligere.
Sociale dilemma paradigmet kan anvendes til at analysere, hvorfor individerne ikke handler ens, og hvilke muligheder der er for påvirkning af individers adfærd.
Forfatter:
Ph.d. stud. Lise Norre, Institut for Markedsøkonomi,
Handelshøjskolen i Århus og CeSaM , Århus Universitet.
Keywords - dansk:
sociale dilemmaer, transportmiddelvalg
Keywords - engelsk:
social dilemmas, mode choice
Session:
Transportmiddelvalg og adfærd
År:
1996
Konferencerapport:
Bind 2, side 497