Titel
Abstract
Anders Nyvig A/S har for en lang række interessenter
opstillet en trafikmodel, som beskriver person- og
erhvervsbiltrafik, kollektiv trafik samt cykeltrafik i
Hovedstadsområdet. Siden den første model blev opstillet i
1990, er der løbende sket en udvikling af modellen. Modellen er
i flere trin blevet gjort mere detaljeret i kraft af finere
zoneinddelinger og mere fintmaskede trafiknet.
De hidtidige versioner af modellen har beskrevet døgntrafikken og har været opbygget som flertrinsmodeller.
Det seneste skud på stammen er en model for myldretidstrafikken. Denne model er opbygget som en simultanmodel, hvor turproduktion, destinationsvalg og transportmiddelfordeling sker simultant. Endvidere er der indføjet kapacitets-begrænsninger i vejvalget. Til simultanmodellen er anvendt en såkaldt log-lineær model. Firmaet har selv i 1994 afprøvet en sådan model i en trafikmodel for Odense, men derudover kendes der ikke til anden brug af denne modeltype indenfor trafikmodeller.
Paperet indeholder følgende punkter:
Forfatter
Morten Agerlin, Anders Nyvig A/S
Keywords - dansk
trafikmodel, simultanmodel, styring af parameterestimation,
log-lineær model, praktiske erfaringer
Keywords - engelsk
traffic model, simultaneous models, control of parameter
estimation, log linear model, experiences
Session
Trafikmodeller
År
1996