Titel
Abstract
Vejdirektoratet, DSB og Trafikministeriet er i
fælleskab ved at udvikle en landsdækkende trafikmodel for
Danmark. Modellen skal kunne beregne både person- og godstrafik
for transportmidlerne bil, tog, bus, fly og skib.
Arbejdet med udvikling af persontrafikmodellen er nu stort set
afsluttet, og beskrives nærmere i dette paper.
Datagrundlaget for opbygning af modellen har dels været den
løbende landsdækkende rejsevaneundersøgelse (TU), og dels
oplysninger om befolkningens og arbejdspladsernes fordeling på
ca 1.100 geografiske områder (zoner) i Danmark. Herudover
udgøres datagrundlaget af trafiknet for vej, bane, bus og fly
med oplysninger om tider, afstande, takster mm.
I modellen, der er opbygget som hierarkiske logitmodeller,
beregnes udviklingen i bilejerskab, antallet af ture, valg af
destination og valg af trafikmiddel for forskellige geografiske
områder i Danmark, og der foretages en fordeling af trafikken
på trafiknettene.
Landstrafikmodellen skal bruges til at vurdere en række
trafikale konsekvenser af bl.a. ændringer i infrastruktur og
forskellige trafikpolitiske tiltag.
Et konkret eksempel herpå er anvendelsen af landstrafikmodellen
til vurderinger af trafikale og markedsmæssige konsekvenser af
udbygning af hovedbanenettet, som finder sted i Baneplanudvalget.
Forfattere
Torfinn Larsen, Vejdirektoratet
Dorte Filges, DSB
Keywords - dansk
National trafikmodel, logitmodel, persontrafik, Danmark.
Keywords - engelsk
National traffic model, logit model, person traffic,
Denmark.
Session
Trafikmodeller
År
1996