Titel
Abstract
Post Danmark udfører en stor del af godstransporten i Danmark. Hver dag transporterer Post Danmark over 4 millioner breve, 100.000 pakker og mange andre produkter mellem afsendere og modtagere i hele landet. Samtidig har Post Danmark landets mest fintmaskede distributions-net med over 10.000 opsamlingssteder og 2 millioner afleveringssteder.
Transporten er organiseret med basis i et terminalsystem bestående af 9 postcentre og lidt over 300 omdelingscentre, som udgør kernen i Post Danmarks logistik.
Post Danmark og COWI har for nylig gennemført en miljøanalyse af hele Post Danmarks logi-stikkæde, dvs. produkternes vej fra afsender til modtager. I analysen udregnes de daglige emissi-oner af CO2, CO, HC, NOx, SO2 og partikler, og emissionerne fordeles både på transportmidler, produkttyper og på de enkelte led i logistikkæden.
I indlægget gennemgås logistikkæden og dens miljøbelastning fra afsender til modtager. F.eks. påvises det, at transporten af et brev i gennemsnit genererer 22 gram CO2, og at de største andele af emissionerne stammer fra slutdistributionen.
I indlægget vil vi også komme ind på, hvordan åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1997 har påvirket Post Danmarks logistik og dermed miljøbelastningen.
Forfatter
Civilingeniør Søren Boas, Post Danmark og civilingeniør Henrik Køster, COWI
Key words - svensk
godstransport, miljø, logistik, emissioner
Key words - engelsk
freight transport, environment, logistics, emissions
Session
Godstransport
År
1998
Konferencerapport
Side 823