Titel
Abstract
"Trafikredegørelse 1997" forsøger at måle effekten af investeringerne i jernbaneinfrastruktur ved at sammenholde årlige investeringer med persontrafikarbejdet.
Dette paper undersøger om det er meningfyldt at opstille sådanne mål, belyst gennem perioden 1986-96. Undersøgelsen afgrænses til alene at se på infrastrukturinvesteringer. Det beskrives, hvordan infrastrukturinvesteringer kan påvirke efterspørgslen med tog og det gennemgås konkret, hvilke effekter, der er opnået i perioden frem til Storebæltsforbindelsens åbning. Effekten af Storebælt er bevidst udeladt, da så store rejsetidsbesparelser og kapacitetsudvidelser kun forekommer ved etablering af faste forbindelser. Den udvalgte 10-års periode er således repræsentativ for infrastrukturplanlægningens muligheder.
Forfatter
Civilingeniør Sten Hansen, ph.d studerende på Institut for Planlægning, Danmarks Tekniske Universitet.
Key words - dansk
jernbaneinvesteringer, effektanalyser, infrastrukturplanlægning, Danmark,
Key words - engelsk
Rail investments, impact analysis, infrastructure planning, Denmark
Session
Jernbaner
År
1998
Konferencerapport
Supplementsbind side 261