Titel
Abstract
Den nordiske beregningsmodel for vejtrafikstøj ligger til grund for alle de vejtrafikstøjberegnin-ger, der foretages i Danmark. Modellen er igen blevet revideret i 1996. Modellens teori og me-tode præsenteres. Ligeledes gennemgås de væsentlige ændringer, der er foretaget i modellen i forhold til den forrige revision, som er fra 1989.
De væsentlige ændringer er bl.a. følgende:
· Der er ændret på modellens udgangsværdier, med baggrund i effekten af EUs regulering af støjudsendelsen fra biler.
· Modellens definition og metode til beregning af maksimale støjniveauer er totalt ændret.
· Det er nu muligt at foretage korrektioner for støjdsendelsen fra forskellige typer vejbelæg-ninger.
· Det er muligt at foretage separate beregninger af støjen fra henholdsvis lette og tunge køre-tøjer.
· Modellen kan nu anvendes for hastigheder ned til 30 km/t, hvorimod den tidligere kun gik ned til 50 km/t.
Der foretages vurderinger af, hvad dette betyder for den praktiske anvendelse af beregningsmo-dellen. Ligeledes perspektiveres modellen i forhold det kommende modeludviklingsarbejde.
Forfatter
Seniorforsker Hans Bendtsen, Afdelingen for trafiksikkerhed og miljø, Vejdirektoratet
Key words - dansk
Vejtrafik, støj, beregningsmodel, emissioner, fremtid
Key words - engelsk
Road traffic, noise, prediction method, emissions, future
Session
Støj og luftforurening
År
1998
Konferencerapport
Side 631