Titel
Abstract
Bump anvendes i stor udstrækning som hastighedsdæmpende foranstaltning på vejnettet. Gen-nem tiden er der fremkommet klager fra vejenes naboer over at støjpåvirkningen stiger i nærhe-den af bump. I dette projekt undersøges denne problemstilling for bump, der er dimensioneret til forskellige hastigheder mellem 30 og 60 km/t. Til projektet er udvalgt cirkelbump, som er en af de typer, der primært anvendes i disse år. Bumpene til 30 km/t er dog kombibump, dvs. cirkel-bump med længere ramper i siderne til tunge køretøjer.
Der er foretaget detaljerede støjmålinger af både gennemsnitlige støjniveauer og maksimalnive-auer. Trafikkens køremønster er registreret, og der er foretaget interviewundersøgelser af bebo-ernes oplevelse af støjen langs en række vejstrækninger, hvor der er anlagt bump. Der foretages analyser af sammenhængen mellem støjen og trafikkens køremønster. De foreløbige resultater tyder på, at det kun er i forbindelse med 30 km/t bumpene, at der kan være tale om øgede støj-niveauer. Det skyldes ikke selve passagen af bumpet men derimod accelerationer efter bumpe-ne. Ved 50 og 60 km/t bump falder støjniveauet som følge af lavere hastigheder.
Forfatter
Seniorforsker Hans Bendtsen
Ingeniør Lars Ellebjerg Larsen
Økonom Karen Reif
Afdelingen for trafiksikkerhed og miljø, Vejdirektoratet.
Key words - dansk
Støj, vejtrafik, bump, køremønster, geneopfattelse
Key words - engelsk
Noise, road traffic, humps, driving pattern, nuisance
Session
Støj og luftforurening
År
1998
Konferencerapport
Side 653