Titel
Abstract
I dette arbejde sammenlignes emissionsfaktorer fra forskellige modeller brugt i
Danmark til beregning af luftemissioner fra vejtrafik. I sammenligningen inddrages varme
CO, VOC og NOx emissionsfaktorer fra COPERT II, Workbook, DTU modellen og det danske
måleprogram. Emissionsfaktorerne repræsenterer ECE 15/04 biler og katalysatorbiler med
motorstørrelser mellem 1,4 og 2 l. Den første køretøjskategori indeholder nyere konventionelle
benzinbiler med første registreringsdato i Danmark mellem 1. januar 1986 og 1. oktober 1990
og katalysatorbilerne er EURO I biler (registreret efter 1. oktober 1990).
Arbejdet har haft tre formål:
- at give et overblik over forskelle i emissionsfaktorer foreslået af de fire modeller.
- at undersøge om en nedsat katalysatorvirkningsgrad ved høje hastigheder, som DTU modellen
foreslår, kan eftervises af de andre modeller.
- at vurdere indflydelsen på de samlede emissioner, når modellerne bruges i en totalberegning
. I et eksempel beregnes de varme emissioner med de fire modeller ved typiske hastigheder i
by på land og motorvej.
Forfatter
Civilingeniør Morten Winther, Danmarks Miljøundersøgelser.
Key words - dansk
Trafikemissioner, emissionsfaktorer, CO, VOC, NOx, ECE 15/04 biler, katalysatorbiler.
Key words - engelsk
Traffic emissions, emission factors, CO, VOC, NOx, ECE 15/04 cars, catalyst cars.
Session
Støj og luftforurening.
År
1998
Konferencerapport
Side 663