Titel
Abstract
I artiklen præsenteres en ny model for passagerers rutevalg i den kollektive trafik. Indledende afprøvninger
på Ørestadsmodellens trafiknet viste, at den nye model giver en god beskrivelse af trafikken. Dette skyldes både dens
konsistente håndtering af overlappende ruter og at den mere detaljeret kan afspejle trafikanternes præferencer. I
forhold til mere gængse modeller har den yderligere den fordel, at trafikken fordeles på langt flere ruter, hvis disse
er rimelige. Dette sikrer en mere nøjagtig beregning, og at trafikken ikke ændrer sig markant som følge af marginale
netændringer. Endelig defineres en række adfærdsmæssige forhold eksplicit som input til modellen. Hvorimod dette i
mange andre modeller indgår som en implicit forudsætning, f.eks. hvor mange ruter der vælges imellem, hvordan disse
udvælges, at alle ruter betragtes som uafhængige, at alle trafikanter har samme nyttefunktion (præferencer) bortset
fra en vis tilfældig variation, samt hvor stor den tilfældige variation er.
Forfatter
Forskningslektor Otto Anker Nielsen Institut for Planlægning (IFP) - Trafikstudier, Danmarks Tekniske Universitet
Key words - dansk
trafikmodeller, passagerers rutevalg, netudlægning, kollektiv trafik
Key words - engelsk
Traffic models, passengers route choice, traffic assignment, public transport, transit
Session
Trafikmodeller
År
1998
Konferencerapport
Side 137