Abstract:
I de kommende år vil træde forskellige krav i kraft vedr.
skibsfartens NOx emissionsforhold - og for
lastbilernes vedkommende, foruden NOx emissionskrav, også grænser
for udledning af CO, HC
samt partikler. Artiklen indeholder en række beregninger der
viser, hvilken indflydelse disse nye
krav får for transport til søs i forhold til transport
med lastbil.
Artiklen indeholder resultatet af nogle systematiske computerberegninger
af emissioner og
energiforbrug for forskellige typer skibstransport og lastbiltransport.
De undersøgte skibstyper er
containerskibe (100 - 7500 TEU´s), bulk carriers (2000 - 200.000
tons lasteevne) samt Ro-Ro-fartøjer
(1000 - 3500 lanemeter).
Forfatter:
Civilingeniør Hans Otto Holmegaard Kristensen, Danmarks Rederiforening.
Keywords – dansk:
Energiforbrug, emissionsforhold, containerskib, bulk carrier, Ro-Ro
skib, lastbil, slow-speed
motorer, medium speed motorer
Keywords – engelsk:
Energy demand, emissions, container ship, bulk carrier, Ro-Ro vessel,
lorry, slow-speed engines,
medium speed engines
Session:
Køretøjer, energi og miljø