Abstract:
I Danmark har evalueringen af baneinfrastrukturprojekter traditionelt
været baseret på
anlægsomkostninger og (uformaliserede) kvalitative beskrivelser
af udvalgte effekter. Siden
1987 har VVM-undersøgelser været obligatoriske for projekter,
som har potentielle mil-
jømæssige påvirkninger, og i de senere år
er der desuden blevet udarbejdet samfund-
søkonomiske analyser i et forsøg på at medtage
relevante samfundsmæssige effkter i
beslutningsgrundlaget for projekterne. Udviklingen af beslutningsgrundlaget
henimod
VVM-undersøgelser på den ene side og samfundsøkonomiske
analyser på den anden re-
ekteres også i det aktuelle beslutningsmiljø, hvor kontakten
mellem miljømæssige hensyn
og et effektivt transportsystem afspejles i forskellige beslutningstageres
præferencer. Med
mange (og ofte modsat rettede) effekter af infrastrukturinvesteringer,
og uden en metodisk
tilgang til afvejningen mellem effekter, bliver beslutningsprocessen
nemt uigennemsigtig
og uoverskuelig både for beslutningstagere og befolkningen generelt.
I denne artikel præsenteres en såkaldt "multiattribute
decision aid method" (MADA
metode). MADA metoder er beslutningsstøttemetoder til brug ved
beslutningsproblem-
er, som er karakteriseret ved et begrænset antal alternativer
med mange ofte mod-
stridende egenskaber. Metoderne består af tre grundelementer;
mængden af alterna-
tiver, mængden af effekter (attributter, egenskaber ) som beskriver
alternativerne, samt
beslutningstagerens (evt. ere beslutningstageres) præerencestruktur.
Med dette sidste
element anerkendes den subjektivitet, der er repræsenteret ved
beslutningstagernes afve-
jning af forskellige effekter og samtidig indgår denne subjektivitet
som en eksplicit
del af metoden. Den præsenterede metode er en "hybrid" metode,
som kombinerer en
effektiv udnyttelse af tilgængelig information med en forholdsvis
lettilgængelig metode.
Et væsentligt element af den metodiske ramme er desuden vægtprofilanalyse,
hvor kon-
sekvenser af forskellige (subjektive) præferencer belyses.
Metodens potentiale som beslutningsstøtteværktøj
illustreres kort på København-Ringsted
projektet.
Forfatter:
Ph.D. studerende Stine Gissel, Institut for Planlˆgning, Danmarks Tekniske
Universitet
Keywords dansk:
Beslutningsst?tte, multikriteriemetode (MADA), vˆgtpro lanalyse, jernbaner
Keywords engelsk:
Decision support, multiattribute decision aid methods, weight pro le
analysis, railway
Session:
Transportøkonomi
År
1999